Kai Backman Hyväntahtoisuus kaikkia ihmisiä kohtaan on ehdoton velvollisuus.

Velkaantunut ihmismassa muuttuu arvaamattomaksi ja hahmottomaksi

  • Irrationaalisten voimien vapaaksi päästäminen on vaarallista.
    Irrationaalisten voimien vapaaksi päästäminen on vaarallista.
  • Velkaantunut  ihmismassa muuttuu arvaamattomaksi ja hahmottomaksi.
    Velkaantunut ihmismassa muuttuu arvaamattomaksi ja hahmottomaksi.
  • Ensin pitää olla suvaitsevainen yhteiskunta, vasta sitten paha voi heiluttaa häntäänsä ihmismassojen keskellä.
    Ensin pitää olla suvaitsevainen yhteiskunta, vasta sitten paha voi heiluttaa häntäänsä ihmismassojen keskellä.

Yhteiskunnallisissa  kriisitilanteissa, erityisen sekavissa ja kuohuvissa olosuhteissa voi ilmestyä kuin tyhjästä vahva hahmo, poliittinen suunta tai joku muu yleinen mielipide, joka antaa laillisia tai muutoin luvallisia viholliskuvia. Silloin yhteiskunnallisia nöyryytyksiä kokeneet yksinäiset ihmispolot saavat vapaasti purkaa raivoaan osoitettuun suuntaan. Suurtyöttömyys on pysyvää nykyisissä olosuhteissa, joissa  yhtiöt ovat nousseet valtion rinnalle tasavertaisina päättäjinä. Sen seurauksena kansalaisjärjestöt menettävät vaikutusvaltaansa. Yhtiöille markkinat ovat kaikkialla aineellisessa ja aineettomassa kaikkeudessa. Valtio on fyysisten rajojensa saartama.

Poliittinen todellisuus on senhetkistä  tekemistä. Siksi poliittinen ohjelma voidaan muuttaa  vallassa pysymisen takaamiseksi. Silloin poliittiseen tapahtumahorisonttiin eivät kunnolla näy erilaiset kansainväliset sopimukset ja lait, tasapuolisuus, monipuolisuus, yliopistot, kansan korkea sivistys, taide, kirjallisuus, kansalaisjärjestöt, järkiperäinen todellisuus.  

Valtaannousuun  tarvitaan joku muu ihmisjoukko kuin oman kylän ihmiset.  Muun ihmisjoukon päälle voidaan iskeä sanallista tulta, heitä voidaan visuaalisesti elehtien murjoa, halveksia ja nimitellä. Tie valtaan kulkee negaatioiden kautta. Oman kylän kurjuudelle voidaan osoittaa näkyvät kasvot toisen kylän ihmisten muodoissa. Ensin pitää olla suvaitsevainen yhteiskunta, vasta sitten paha voi heiluttaa häntäänsä ihmismassojen keskellä. Tuollainen paha tarvitsee myös ison ja vaarallisen vihollisen valtakunnan rajojen ulkopuolelta.  

Velkaantunut  ihmismassa muuttuu arvaamattomaksi ja hahmottomaksi. Se vaihtaa koko ajan poliittista kantaansa ikään kuin se arvonalennuksen koettuaan ei tietäisi paikkaansa yhteiskunnassa. Hetkessä ihmismassa on toista mieltä yhteiskunnan suunnasta kuin toisena  hetkenä. Kauppiaiden yksinäisiksi tekemät velkaiset ihmispolot hakevat  ihmismassaa johtavan eliitin kylmästä kylkiluusta isällistä turvaa. Aatteen puhtautta, lojaalisuutta massaan, kuuluminen johonkin samaan ja yhdenmukaiseen tekee ihmisistä emotionaalisesti riippuvaisia näkökentässä olevista johtajista.

Jos demokratiassa valtaapitävällä ideologialla ei ole vahvoja vaihtoehtoja kilpailemassa vallasta on liberaalidemokratia suuressa luhistumisen vaarassa. Sen seurauksena poliittiset puolueet saattavat menettää kansalaisten silmissä kaiken arvostuksen vaikeiden yhteiskunnallisten tilanteiden ratkaisijoina.  Tilalle voivat tulla irrationaaliset massaliikkeet yläluokan hiljaisella hyväksynnällä varustettuna. Vaarallisin ihmistyyppi on myötätuntoon kykenemättön hymyilevä ihminen.  Irrationaalisten voimien vapaaksi päästäminen on vaarallista.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän KaiBackman kuva
Kai Backman

Janne Kejo,
Lika ja saasta ovat monimutkaisia poliittisia kysymyksiä. Monimutkainen apparaatti, vaikkapa kliinisen puhdas ydinpommi, voi jonkin yksittäisen poliittisen syyn tai tapahtuman tähden levittäytyä hetkessä hirvittäväksi saasteeksi ihmisten keskuuteen. Sama pätee ihmisen sosioekonomisen aseman muuttumisen suhteen. Historiallisia esimerkkejä lähimenneisyydestä on runsaasti. Auschwitzin kuolemanleirillä miljoonien ihmisten sosioekonominen asema muuttui hetkessä pelkäksi persoonattomaksi numerosarjaksi. Tohtori, kirjailija, muu annettu tai ansaittu arvo tai syntymässä saatu asema menetti siellä heti kaiken merkityksensä, sillä ympäröivä yhteisö oli arvioinnut heidät kaikki kauttaaltaan likaisiksi ja saastaisiksi yhteiskunnallisiksi syöpäläisiksi. Autoritaarisessa systeemissä yhteisö vaati poliittisesti ja etnisesti puhdasta massaihmistä.Tehty politiikka vaikuttaa suoraan kansalaisten ja muiden ihmisten ihmisarvoon, siten politiikka voi nostaa tai laskea heidän arvoa tai mitätöidä sen kokonaisuudessaan. Kukaan ei ole turvassa pitkälle kehittyneen yhteiskunnan katkeroituneen ihmismassan raivolta, jossa huonovointinen ja asemansa menettänyt massaihminen on kytketty yhteiskunnalliseen ansaan poliittisesti liikkumattomaan tilaan.

Julmille vallan ja voiman käyttäjille ihmismassat ovat merkityksettömiä uusiutuvia resursseja. Siksi heidän asettamat lait, säännöt, tavoitteet ja totuudet ovat muodoiltaan kylmiä, kuolleita ja pysyviä. Niiden päälle tulevat vakiintuneet tavat, tottumukset, uskomukset, myytit. Ihmiset itse eivät voi olla sellaisissa systeemeissä tosiolevia vaan ainoastaan osallisia niistä muodoista, jotka ovat heille ylhäältä määrättyjä. Siksi valtaa edustavat, paikoillaan pysyvät mahtavat kaupungit ja valtiot, ovat todellisempia kuin niissä tilapäisesti oleilevat ihmiset. Tuhoutumista tämä systeemi ei tietoisesti kohtaa, sillä sen järjestelmät lakkaavat systeemin eri osissa toimimasta yksi toisensa jälkeen prosessissa, jonka viimeisessä tilassa poliittinen systeemi on pysähtynyt.

Kaksi ihmistä kohtaa toisensa näkemättä mitään. He ovat syntyneet erilaisten yhteisöjen ja niiden organisaatioiden, järjestelmien ja systeemien keskelle. Biologisesti heissä ei ole mitään eroa, mutta toinen heistä katoaa savuna ilmaan sopivissa poliittisissa olosuhteissa. Toimeenpaneva taho löytyy aina helposti, sillä ihmisten toiveiden ja vapaiden miellyttävien ajatusten tukahduttaminen kuuluu tehokkaan ja tottelevaisen massaihmisen olemukseen. Lopulta jäljelle jää vain teräksinen valtiollinen päälystakki, jolla on käytössään vankilat, oikeusjärjestelmät, virkamiehet ja erityisen hyvin varusteltu poliisi ja sotilasluokka. Silloin monelle kansalaiselle yhteiskunta näyttäytyy vain vankisellin oven kurkistusaukon antaman näkymän heikkona kajastuksena.

Prokrustes oli Kreikan mytologiassa seppä ja maantierosvo, joka piti omaa kotiaan myös majatalona. Saadakseen erikokoiset matkailijat sopimaan majatalon aina väärän pituiseen rautasänkyyn, hän leikkasi liian pitkiltä asiakkailtaan jalat ja venytti liian lyhyitä. Tämän toimenpiteen tarkoitus oli tehdä majatalon vuoteesta kaikille oikein sopiva ja mukava. Modernissa valtiossa tämä vastaisi sellaista yhteiskunnallista tilannetta, jossa kaikki kansalaiset pakotettaisiin omaksumaan yhtäläinen poliittinen aaterakennelma, uskonto ja teknologia. Ateenan myyttinen perustajakuningas, Theseus, tappoi tämän omituisen majatalon pitäjän omaan rautasänkyynsä.

Yhä useampi kansalainen ajautuu köyhäksi ilman omaa syytään. Luokkayhteiskunnan tunnusmerkit alkavat täyttyä Suomessa. Taloudellisesti vahvin kansanryhmä sanelee oman tahtonsa koko yhteiskunnan tahdoksi. Suomessa on satojatuhansia köyhiä. Tuotantovälineiden tullessa yhä tehokkaammiksi päivä päivältä - ei töitä voi olla jatkossakaan tarjolla kaikille. Kansalaisten ja muiden ihmisten olisi hyvä ryhtyä perustamaan laajoja keskinäisen avun verkkoja pysyäkseen elinvoimaisina tulevina vuosikymmeninä.

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Kiitos Kai - erittäin mielenkiintoinen filosofinen vire tässä jutussasi.

Olisit saanut papukaijamerkin jos olisit ollut hivenen optimistisempi -

nimittäin voihan se olla #hyvävallankumous myös? ja toisaalta voidaanhan ajatella myös että nyt on sata vuotta sitten irti päässeitä irrationaaleja eduskunta täynnä!?

Eikä nimi hyvää vallankumousta pahenna;-)

(Nyt "Unitas E-liike")

http://www.ambrosia.fi/images/eliikeagenda2015.pdf

Toimituksen poiminnat