Kai Backman Hyväntahtoisuus kaikkia ihmisiä kohtaan on ehdoton velvollisuus.

Lika näkyy vain muutoin puhtaassa ihmisessä.

  • Hyvinvoivat ihmiset ovat köyhempiä fyysisesti puhtaimpia.
    Hyvinvoivat ihmiset ovat köyhempiä fyysisesti puhtaimpia.
  • Kauttaaltaan likaisessa ei näy likatahroja, jotka voitaisiin pyyhkiä pois.
    Kauttaaltaan likaisessa ei näy likatahroja, jotka voitaisiin pyyhkiä pois.
  • Ryysyköyhä nukkuu likaisella kadulla.
    Ryysyköyhä nukkuu likaisella kadulla.

Ainakin kerran viikossa kunnolla peseytyminen on  työtätekevien yleinen normi, joka toteutuu parhaiten lauantaisin saunassa. Ihmiskehon fyysinen likaisuus saattaa olla tulossa kuitenkin takaisin osaksi monen kansalaisen elämää. Sillä tulossa olevan uuden ja kannattavamman yhteiskunnan ulkopuolelle jää paljon ihmisiä, joilla ei ole kunnollisia mahdollisuuksia huolehtia kaikinpuolisesta fyysisestä puhtaudestaan. Ilman työtä ja asuntoa on vaikeaa pitää yllä hyvää henkilökohtaista puhtautta. Kerjäläiset, asunnottomat, työttömät, rahattomat, vailla sosiaaliturvaa olevat, sairaat, vanhukset, osattomat ihmispolot sekä Ilman kiinteää omaisuutta olevat ihmiset voivat joutua kärsimään likaisuudesta ja saastaisuudesta aiheutuvia kauhuja. Likaisuus on jo nyt monen puolustuskyvyttömän ihmisen joka päiväistä arkea. Moni vanhus kärsii likaisuudesta siinä missä osattomat ihmispolot saastaisuudesta.

Hyvinvoinnin purkaminen on ihmisten tuhoamista, joka kohdistuu vaikkapa sukulaisten hylkäämiin liikuntakyvyttömiin vanhuksiin, sekä varattomiiin ihmispoloihin, kerjäläisiin, sairaisiin, alipalkattuihin likaisten ja raskaiden töiden tekijöihin, vieläpä moniin muihin ihmisryhmiin. Heidän keskimääräinen elinajanodote tulee laskemaan.  Palokunta pelastaa paikalle hälytettynä pulaan joutuneen lihavan kissan korkealta puusta verorahoilla, mutta millainen pelastuslaitos pelastaisi likaisen ihmispolon kaiken saastan ja kurjuuden keskeltä? Lian ja saastan filosofiaan kuuluu vain näkyvä lika ja saasta. Sellainen likaisuus ja saastaisuus voi näkyä vain puhtaassa taustassa, sillä vain muuten puhtaasta voidaan pyyhkiä satunnainen sosioekonominen lika ja saasta pois. Heikon sosioekonomisen aseman tuoma likaisuus ei koske niitä ihmispoloja, jotka ovat kauttaaltaan likaisia. Liassa oleva lika ei ole ehkä likaa. Monet puhtaat ja hyvinvoivat ihmiset saattavat nähdä kerjäläiset ja muut ihmispolot  yhteiskunnan saastaisina syöpäläisinä. He, ihmispolot, ovat luokkayhteiskunnan hylkäämiä. Ihmispolot halutaan uljaassa yhteisössä rekisteröidä. Heidän olemassaolonsa tulevaisuudessa saattaa olla luvanvaraista.

Luokkayhteiskunta paljastaa eri tahojen todellisen sielunmaiseman ja psyykeen rakenteen.  Nämä rakenteet voivat olla täynnä vihaa, raivoa, ylimielisyyttä ja häpeää, joiden alkulähdettä voidaan vain arvailla. Sitten se kaikki paha nousee pintaan, jos sen pintaan nousemista ei ole estämässä mitkään sitä pidättelevät voimat. Teknologinen imperatiivi vaatii ihmistä toimimaan yhä tehokkaammin. Ihmisen luiden ympärillä oleva hauras elämänkudos tarvitsee puhtautta ja terveellistä ruokaa voidakseeen suojella kantajaansa parhaalla tavalla kaikilta uhkaavilta vaaroilta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Lika näkyy vain muutoin puhtaassa ihmisessä."

- Jos sukellan mutavelliin ja nousen kuiville, minua varmasti pidetään likaisena, vaikka en ole "muuten puhdas".

"Kauttaaltaan likaisessa ei näy likatahroja, jotka voitaisiin pyyhkiä pois."

- Niin, mutakylvyn jälkeen ei tule ajatelleeksi sanaa "tahra", vaikka oikeastaan ulkoinen olemukseni olisi yhtä suurta tahraa.

Käyttäjän KaiBackman kuva
Kai Backman

Tuomo, jos sukellat pelkkään mutavelliin, se ei ole kuitenkaan likaa tai saastaa. Siten sinua enintää pidettäisiin mutaisena sieltä noustessasi. Toiseen sosiaaliseen tilanteeseen siirtyessäsi myös mutainen olemuksesi joutuisi uuteen tarkasteluun. Lika ja saasta ovat monimutkaisia kysymyksiä. Mutaa matolla voidaan pitää likana, mutta muta mutaisessa ojassa ei ole likaa. Monimutkainen apparaatti, vaikkapa kliinisen puhdas ydinpommi, voi jonkin yksittäisen poliittisen syyn tai tapahtuman tähden muuttua hetkessä hirvittäväksi saasteeksi. Ilmeisesti sama pätee ihmisen sosioekonomisen aseman muuttumisen suhteen. Historiallisia esimerkkejä lähimenneisyydestä on runsaasti. Auschwitzin kuolemanleirillä miljoonien ihmisten sosioekonominen asema muuttui hetkessä pelkäksi persoonattomaksi numerosarjaksi. Tohtori, kirjailija tai muu annettu tai ansaittu arvo, tai syntymässä saatu ihmisarvo, menetti siellä kaiken arvonsa, sillä ympäröivä yhteisö oli mitätöinyt heidät kaikki kauttaaltaan likaisiksi ja saastaisiksi yhteiskunnallisiksi syöpäläisiksi. Siksi lika näkyy todellakin vain muutoin yhteisönsä hyväksymässä puhtaassa ihmisessä. Tehty politiikka vaikuttaa suoraan kansalaisten ja muiden ihmisten arvoon, siten politiikka voi nostaa tai laskea heidän arvoa, tai peräti mitätöidä sen kokonaisuudessaan.

Toimituksen poiminnat